perjantai 8. huhtikuuta 2011

KUPONKIUUTISET


Muutama viikko sitten tuli tayteen kymmenen vuotta siita kun muutin Chicagoon ja kaksitoista vuotta siita kun lahdin Suomesta. Taman paivan Suomen poliittiset kuviot seka talouselaman ja kulttuurin kiemurat ovat minulle taysin vieraita, samoin on laita muodin, musiikin ja urheilun saralla. Homppajulkkiksia tulee sentaan sen verran seurattua, etta tiedan kuka on Johanna Tukiainen ja missa han on talla hetkella haamatkalla. Valitettavasti.

Kymmenen vuotta on amerikkalaistuttanut monella tavalla, niin hyvassa kuin pahassakin. Olen oppinut etta How are you? ei ole kysymys vaikka lauseessa kysymysmerkki onkin. Olen oppinut huudahtamaan ihastuneesti kuinka rakastan naapurin rouvan uutta kampausta ja manikyyrin savya. Tyon ja tuskan takana sen sijaan on ollut oppia vastaamaan puhelimeen aina ja pelkastaan haloo ja paheksumaan syvassa humalatilassa rypevia ihmisia.

Nykyisin osaan jo luontevasti heitella poskisuudelmia, sopia lounastreffeja joita ei koskaan tule ja yllapitaa merkityksetonta horinaa minuuttikaupalla puolitutun tai jopa taysin tuntemattoman henkilon kanssa, mikali tilanteesta ei paase valittomasti pakenemaan. Shekkivihkokin kulkee katevasti kasilaukun sivutaskussa.

Naihin paiviin asti on kuitenkin ollut olemassa eras asia, jonka olen sivuuttanut taysin kivikautisena. Se on liikkeiden ja tavaranvalmistajien harrastama hilliton alennuskuponkien tyrkyttaminen. Sunnuntain sanomalehti, joka ei itsessaankaan ole mikaan pannunalunen, paisuu kasittamattomiin mittoihin kun sen sisaan tyonnetaan kilokaupalla tarjouslehtisia ja alennuskuponkeja.

Mikaan ei kiihdyta minua yhta nopeasti ja yhta mehevaan raivoon kuin viikonlopun ostosruuhkassa kassajonoon eteeni kiilaava kolmesataakiloinen Laski-Elsa, jolla on kolme karryllista taynna tavaraa, satojen dollarien loppusumma kassakoneessa ja joka kaivaa norsunvitun kokoisesta kasilaukustaan kahdenkymmenenviiden sentin alennuskuponkia. Eika loyda. Olisit saatana jattanyt yhden taytekakun ostamatta, olisi ollut parempi alennus, seka sinulle etta kukkarollesi, huudan raivosta punaisena. Amerikkalaisittain, hiljaa mielessani. . Tama kanssakuluttajien hermoja raastava, lapsellinen, paperisten, lehdesta leikattujen alennuskuponkien kayttaminen on ollut mielestani taysin kasittamatonta toimintaa maassa, jossa ihmisarvo mitataan kuluttamissasi dollareissa ja jossa niin monella on niin paljon. Kunnes nain taman.


Kyseessa on kaapelikanavan uusin dokkarisarja ihmisista, jotka tietavat mika on temppu ja miten se tehdaan. Laskostelin makuuhuoneessa pyykkeja ja seurasin puolihuolimattomasti ohjelman pilottijaksoa pari viikkoa sitten ja siihen jain, sukka kadessa ja haavi auki sangyn laidalle istumaan ja tuijottamaan. En ollut uskoa silmiani, nama naisethan ovat todellisia ammattilaisia.

Kuponkien kayttaminen, kuten mika tahansa muukin -ismi muuttuu aarimmaisyyksiin vietyna vastenmieleiseksi, mutta ideanahan tama oli loistava ja silta istumalta olin myyty. Pari viikkoa olen viettanyt pelin saloja opetellessa ja kuponkien kerailyssa ja nyt on pakko tunnustaa etta olen taysin koukussa. Kuponkipokerilla ei loppujen lopuksi ole paljoakaan tekemista rahan kanssa vaan kyseessa on ennemminkin peli 'mina vastaan kauppa'. Loydanko lehdista/netista oikeat kupongit oikeaan aikaan ja kestaako pokkani odottaa, etta jokin kauppaketju lyo kyseisen tuotteen erikoistarjoukseen, jolloin eri kuponkeja ja liikkeitten kanta-asiakasalennuksia yhdistelemalla haluamansa tuotteen saa joko lahes tai taysin ilmaiseksi tai sen ostamisesta saa jopa voittoa.

Omat vaatimattomat ostokseni ovat kaukana ohjelmassa nahdyista 95-99 alennusprosenteista. Maanantaina raahasin kotiin 16 pakettia muroja, jotka 'saalistin' hintaan 40 senttia/paketti (normaalisti $4.29/paketti) vain todetakseni etta kolmen neliometrin keittioni ei sovellu moisten maarien haalimiseen, vaikka kuinka halvalla saisi. Sisainen Sulo Vilenini vaikertaa, mutta minkas teet.

Paperikuponkien ja senttialennusten rinnalle on viimeisen parin vuoden aikana noussut uusi ja merkittava myynti- ja mainoskanava, nettien ryhmaalennussaitit, kuten Groupon, Living Social ja Gilt Groupe. Sivut tarjoavat merkittavia, 50-80 prosentin alennuksia tuotteista ja palveluista, edellyttaen etta ostajia on tarpeeksi monta, aivan tarjonnan ja kysynnan peruslakien mukaan. Lisamaustetta ostopaatoksen tekemiseen tuo se, etta tarjoukset ovat voimassa vain hyvin pienen ajan, joskus vain muutamia tunteja seka se, etta osalla tarjouksista on myos maksimimaara, joka tuotetta myydaan. Jos $500 arvoinen hampaiden laservalkaisu on myynnissa 99 dollarin hintaan, mutta vain seuraavan kahdentoista tunnin ajan ja ensimmaiselle viidellekymmenelle asiakkaalle, niin houkutus on suunnaton, olivatpa omat legot sitten kuinka valkoiset tahansa.

Saittien monipuolisin tarjonta nayttaa tulevan erilaisten kauneus- ja terveyspalvelujen tarjoajilta, kampaamoilta, hierojilta, kosmetologeilta ja kynsistudioilta. Tarjolla on myos Botoxia, restyleenia, ihokarvojen laserointia ja silmien Lasik-leikkauksia. Harras toiveeni on, etta mahdollisimman pian paastaisiin kasiksi kunnon kamaan eli implantteihin, rasvaimuihin ja kasvojen kohotuksiin. Siina vaiheessa on jo pakko osallistua talkoisiin raskaalla kadella ja auttaa kansantalous nousuun!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti